Minggu, 13 April 2008

Waktu & Keaadaan

Hmm terlalu berat hendak diceritakan tentang waktu,
sememangnya manusia dalam kerugian yang teramat sangat
Aku bukanlah seorang yang baik dalam mengurus waktu,
aku juga mengaku selalu terlepas waktu solat ku kerana sibuk,
"ah itu semua alasan la madey"
Ya, aku tahu tu, dan aku sehari-hari berusaha untuk sempurna,
bukan aku nak jadik yang sempurna, sempurna tu bagi aku memang tak ada.
Sempurna manusia hanya buleh dipandang mata manusia, sempurna diri tidak mampu diukur.
Kadang manusia nak macam tu, kadang nak macam nih.

Untuk apa menjadi "hipokrit" tau bahasa arabnya dipanggil "munafik"
Membuat baik hanya untuk dipuji, Aku tak mahu dianggap begitu dan aku juga tak mahu menilai orang sekejam itu.
Bagi aku menuduh adalah satu bentuk jenayah yang bisa bikin trauma diri menjadi kronik
betul ke...?
Disebabkan tuduhan manusia sanggup membunuh diri, kerana tekanan yang dialami.
Walhal dia tidak bersalah, disebab akal & iman manusia yang lemah tidak mampu melawan dugaan ilahi, keputusan paling simple & ringkas, tapi kena ingat beb cerita takkan habis disitu,
dia akan mati sebagai orang yang berdosa. malang...

Waktu & keadaan sedikit sebanyak menjadikan manusia sempurna disisi manusia & tuhan,
Kata orang cermin kita pada orang, cermin orang pada kita....
Aku pun guna pakai pegangan hidup seperti itu, maknanya aku kena la buat baik depan orang, betul ke? atau pun lantak korang la nak cakap aku macam mane.

Bagi aku, aku tetap aku, orang yang menilai aku la yang buat aku sempurna atau tidak.
Betul, kita kena percaya dengan yakin diri yang kuat, tapi itu kononnya,
bagaimana kalau kita tak mampu melanggar waktu dan janji-janji kita kepada manusia?
kan itu juga satu dosa dan jenayah, dosa sesama manusia kan diampunkan oleh manusia sendiri...

Itu kan semakin berat kita bermain dengan waktu...
Tapi kenapa masih berkata waktu & keadaan yang menentukan segalanya?
Yang baik datang dari ALLAH yang buruk datang dari MANUSIA...
Senyum...=>

1 komentar:

Aku mengatakan...

pengunaan bahaa "bisa" berasal dari indonesia kan..bukan kah kamu gering...

hipokrit???

hanya diri merasa betul2 sempurna bila perkataan itu keluar dari pengucapan kamu..dan itu juga sudah mampu memberi penilaian kepada yang lain kawanku...

fhm???perkataan hipokrit..berlandaskan persepsi aku..

ianya memang sudah tertanam dalam diri kita dari lahiriah lagi,terkadang kita terpaksa menjadi hipokrit dalam sedar mahupun tidak..
dan pada satu tahap hipokrit menjadi satu penipuan...

gitu gamaknya manusia...aku juga hipokrit!!shit!!